Σάββατο 2/3/24
Κυριακή 3/3/24
Συναυλία SOLD OUT
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Σάββατο 2/3/24 SOLD OUT
Αίθουσα Συναυλιών ΔΩΛ
20:00
Προπώληση: Δημοτικό Ωδείο Λάρισας καθημερινά το πρωί από 10:00-13:00, απογεύματα τη Δευτέρα και την Παρασκευή 18:00-20:00, το Σάββατο 11:00-14:00. Την ημέρα της συναυλίας η προπώληση ξεκινά από τις 18:00 το απόγευμα.
Συμφωνία αρ. 25 σε σολ ελάσσονα, Κ. 183/173dB
«Μήδεια»
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Γ. Καλιφατίδης
Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Η 25η Συμφωνία σε σολ ελάσσονα, K. 183/173dB είναι μία συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791) που γράφτηκε τον Οκτώβριο του 1773, όταν ήταν 17 ετών. Πιστεύεται ότι η συμφωνία ολοκληρώθηκε στις 5 Οκτωβρίου, ευθύς αμέσως μετά την ολοκλήρωση της 24ης, όμως αυτό παραμένει εικασία.
Αυτή είναι η πρώτη συμφωνία -και οι δύο στο σύνολο- που ο Μότσαρτ έγραψε στην κλίμακα της Σολ ελάσσονος, και πολλές φορές αναφέρεται ως η «Μικρή Σολ Ελάσσονα». Το πρώτο μέρος της Συμφωνίας έγινε ιδιαίτερα γνωστό μέσω της ταινίας Αμαντέους (1984), του Μίλος Φόρμαν, όπου χρησιμοποιήθηκε ως θέμα έναρξης.
Ο Γκέοργκ Μπέντα (1722–1795), σύγχρονος του Μότσαρτ, ήταν ένας από τους πρωτεργάτες του κλασικού στιλ, με εκτενή εργογραφία και μουσικό ύφος που συχνά θυμίζει τον Μπετόβεν. Με τη Μήδεια διαμορφώνει, τον 18ο αιώνα, ένα ρηξικέλευθο είδος μουσικού δράματος, το μελόδραμα. Γεμάτος ενθουσιασμό, ο νεαρός Βόλφγκανγκ Αμαντέους περιγράφει στον πατέρα του τι ένιωσε όταν είδε τη Μήδεια στο Μάνχαϊμ: «Παρακολούθησα με τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση δύο παραστάσεις της Μήδειας του Μπέντα. Τίποτα έως τώρα δεν με έχει ξαφνιάσει τόσο! Το κείμενο δεν τραγουδιέται, αλλά απαγγέλλεται και περιστασιακά ο λόγος ακούγεται παράλληλα με τη μουσική, κάτι που δημιουργεί ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα. Ο Μπέντα έχει συνθέσει άλλο ένα “μελόδραμα”, την Αριάδνη στη Νάξο, και τα δύο πραγματικά αξιοθαύμαστα. Αγαπώ τόσο πολύ αυτά τα δύο έργα που τα έχω πάντα μαζί μου. Ο Μπέντα είναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου σύνθετες!»
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης αποτελεί τον σημαντικότερο και ιστορικότερο φορέα συμφωνικής μουσικής στη Βόρεια Ελλάδα και έναν από τους μείζονες πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας. Ιδρύθηκε το 1959 από τον σπουδαίο συνθέτη και αρχιμουσικό Σόλωνα Μιχαηλίδη και σήμερα το καλλιτεχνικό δυναμικό της ανέρχεται σε 115 μουσικούς.
Με δεδομένο την δημόσιο χαρακτήρα της, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υπηρετεί την υψηλής ποιότητας μουσική δημιουργία και διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν μέσα από μία ποικιλία δράσεων που συμπεριλαμβάνει συμπράξεις με κορυφαίους καλλιτέχνες της Ελλάδας και του κόσμου, στήριξη της ελληνικής μουσικής δημιουργίας και των ταλαντούχων νέων Ελλήνων μουσικών, αλλά και πλήθος εκπαιδευτικών και κοινωνικών προγραμμάτων.
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης είναι το συμφωνικό σχήμα της χώρας με τη σημαντικότερη διεθνή δισκογραφική παρουσία, ηχογραφώντας συστηματικά με παγκόσμιας ακτινοβολίας εταιρείες, όπως η EMI, η BIS, η NAXOS και η Deutsche Grammophon. Οι ηχογραφήσεις της έχουν λάβει βραβεία και διθυραμβικές κριτικές σε όλο τον κόσμο, καθιστώντας την Κ.Ο.Θ. πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής μουσικής δημιουργίας στο εξωτερικό.
Η διεθνής παρουσία της Κ.Ο.Θ. περιλαμβάνει και επιτυχημένες εμφανίσεις σε Βερολίνο, Μόναχο, Πεκίνο, Σόφια, Πράγα, Βαλένθια, Φλωρεντία, Πιστόια, Μασσαλία, Στρασβούργο, Κλερμόν Φεράν, Φιλιππούπολη και Κύπρο, ενώ στον κατάλογο των καλλιτεχνών που έχουν συμπράξει μαζί της συμπεριλαμβάνονται οι L. Pavarotti, P. Domingo, J. Carreras, A. Khatchaturian, M. Rostropovich, V. Ashkenazy, M. Shostakovich, A. Ciccolini, I. Pogorelich, L. Kogan, S. Accardo, G. Shaham, D. Hope, P. Badura-Skoda, N. Gutman, M. Maisky, A. Desplat, M. Nyman, I. Gillan, J. Anderson, M. Alvarez, T. Hampson, P. Gallois, A. Avital, Οδ. Δημητριάδης, Λ. Καβάκος κ.ά.
Σημαντικές προσωπικότητες της ελληνικής μουσικής έχουν αναλάβει την διεύθυνση της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, με πρώτο τον ιδρυτή της Σόλωνα Μιχαηλίδη και στη συνέχεια τους Γιώργο Θυμή, Άλκη Μπαλτά, Κάρολο Τρικολίδη, Κοσμά Γαλιλαία, Κωνσταντίνο Πατσαλίδη, Λεωνίδα Καβάκο, Μίκη Μιχαηλίδη, Μύρωνα Μιχαηλίδη, Αλέξανδρο Μυράτ, Γεώργιο Βράνο και Ζωή Τσόκανου. Σημερινός Διευθυντής της Κ.Ο.Θ. είναι ο Σίμος Παπάνας και βασικός Αρχιμουσικός της ο Leo McFall.
Facebook @thessalonikistatesymphonyorchestra
Youtube @TheTsso
Instagram @tssoofficial
Twitter @ThesOrchestra
TikTok @thesorchestra
Εργαστήριο
«Στοιχεία ιστορικά τεκμηριωμένης ερμηνείας για πιανίστες, μονωδούς και σύνολα μουσικής δωματίου. Από τον Monteverdi στον Bach, στον Mozart»
Κυριακή 3/3/24
Αίθουσα «Ήβη Βοζαλή-Βαρνά»
10:00-13:00
Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Αυτό το διαδραστικό εργαστήριο απευθύνεται σε σπουδαστές που βρίσκονται στο επίπεδο μέσης και παραπάνω. Οι συμμετέχοντες θα κάνουν ατομικά/ομαδικά μαθήματα και θα παρακολουθήσουν θεωρητικούς σχολιασμούς σχετικά με την ερμηνεία της Παλαιάς Μουσικής και τις πηγές της.
Όσοι πιανίστες ενδιαφέρονται για το Basso Continuo και τον ιστορικό αυτοσχεδιασμό μπορούν να παρουσιάσουν με συμμαθητές τους έργα μουσικής δωματίου.
Οι συμμετέχοντες καλούνται να παρουσιάσουν δύο έργα (ή μέρη έργων) διαφορετικού χαρακτήρα και συνθέτη.
Οι σπουδαστές μονωδίας παρακαλούνται να παρουσιάσουν τουλάχιστον ένα ρετσιτατίβο από ιταλική όπερα. Η συνεργασία με έναν συνοδό/συμμετέχοντα θα διευκολύνει το μάθημα.
Η χρήση εκδόσεων urtext ενθαρρύνεται.
Teaser:
Αν θέλετε να μάθετε τι στολίδια μπορείτε να προσθέσετε στην επανάληψη ενός μέρους σουίτας του Μπαχ, στην επανέκθεση μιας σονάτας του Μότσαρτ...
Αν δεν ξέρετε γιατί ο δεύτερος χρόνος μιας sarabande είναι μακρύς...
Αν δεν γνωρίζετε πότε ένα largo δεν ειναι αργό...
Αν δεν μπορείτε να αυτοσχεδιάσετε σε ένα ρετσιτατίβο...
Αν σας ενδιαφέρει η σχέση ανάμεσα στην ρητορική, τη χειρονομία και την μουσική του Scarlatti, του Haendel, του Vivaldi...
Αν σας έχει ποτέ απασχολήσει αν θα τοποθετήσετε μια τρίλλια πριν, πάνω ή μετα τον χρόνο...
Αν είστε περίεργος γιατί ο Γκ. Γκούλντ στην άρια από τις Γκόλντμπεργκ, στο μετρο 11, παίζει το αρπέζ ανάποδα…
Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος σπούδασε τσέμπαλο στην τάξη της Μαργαρίτας Δαλμάτη (σχολή Βινιανέλλι Αθηνών) από όπου πήρε το δίπλωμά του με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και το αριστείο της σχολής. Συνέχισε στο Παρίσι με τους S. Romeo και O. Baumont, στο Mozarteum του Σάλτσμπουργκ με τους K. Gilbert και S. Rampe και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Conservatoire της Γενεύης (Prix de virtuosité avec Distinction) με την Ch. Jaccottet της οποίας ήταν ο τελευταίος μαθητής. Έχει συμμετάσχει σε πολλές βραβευμένες ηχογραφήσεις για τις εταιρίες MDG, Sony, Decca και Deutsche Grammophon. Είναι ιδρυτικό μέλος του συνόλου Παλαιάς Μουσικής Latinitas Nostra με το οποίο έχει παρουσιάσει σε σκηνοθετημένη μορφή έργα του μπαρόκ ρεπερτορίου (Φεστιβάλ Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Εναλλακτική Σκηνή Λυρικής) αλλά και πρωτότυπες παραγωγές βασισμένες στο πάντρεμα του Μπαρόκ με άλλα είδη μουσικής (Βυζαντινή, Οθωμανική, ηλεκτρονική κλπ). ‘Εχει διευθύνει την Venice Baroque Orchestra σε έναν διπλό δίσκο με θέμα την «Ολυμπιάδα» του Metastasio (Naïve) που απέσπασε την διεθνή διάκριση Choc Musique. Ως μαέστρος συνεργάζεται σταθερά με την Καμεράτα και έχει επανειλλημένα συμπράξει με την ΚΟΑ και την ΚΟΘ αλλά και με σύνολα του εξωτερικού όπως Irish Baroque Orchestra, Bach Consort Wien, Kammerakademie Potsdam, Musica Viva Chamber Orchestra, Musikkolegium Winthertur κα. Yπήρξε για τρία συνεχή χρόνια προσκεκλημμένος μαέστρος της Kammeroper στη Βιέννη ενώ έχει εμφανιστεί διευθύνοντας στο Theater an der Wien, στο Wigmore Hall, στην όπερα του Bayreuth, στο Halle Händel-Festspiele, στην αίθουσα Tchaikovsky της Μόσχας κα.
Επιμελήθηκε και παρουσίασε την εκπομπή «Παλίμψηστο» στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Έχει υπάρξει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ευχαριστούμε πολύ τους χορηγούς μας που στηρίζουν αυτό το ταξίδι στην τέχνη.
Βιντεοσκόπηση: Άκης Μπακόπουλος
Φωτογραφική επιμέλεια: Κώστας Μάντζιαρης
Τεχνική υποστήριξη: Θάνος Κυρίδης, Γιάννης Μπουρδούβαλης, Γιώργος Πολυκλείτου
Χόρδισμα πιάνου: Γιώργος Παπαϊωάννου
Προσωπικό υποδοχής: Δημήτρης Σγούρας, Ευαγγελία Οικονόμου
Γραφιστική: Γιάννης Μαρκάτος
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Διαχείριση περιεχομένου ιστοσελίδας: dezitech
Copyright © Φεστιβάλ Μουσικότροπο - Δημοτικό Ωδείο Λάρισας